Kada dođe vrijeme za (nove) prozore, brzo shvatite da to nije kupnja poput kupnje nove majice ili perilice rublja. Prozori nisu samo građevinski elementi u skladu s energetskim propisima, već ulaganje koje će desetljećima živjeti s vama – kroz prozore ćete gledati zalaske sunca, slušati kišu kako bubnja po staklu i povremeno se ljutiti kada ih treba oprati. Stoga je dobro da se ne zbunite uz prvu ponudu i ne podlegnete rečenici „Gospodine, ovo je sada akcija stoljeća!“. Vjerojatno ćete zamijeniti više od jednog automobila tijekom vijeka trajanja prozora, pa je također vrijedno uložiti određeno vrijeme kako biste usporedili različite ponude.

Kako bismo vam olakšali donošenje odluke, tu je kratki vodič za usporedbu ponuda.

1. Prozori izrađeni od različitih materijala

Prvo pogledajte od čega su izrađeni prozori. PVC, aluminij, drvo? Različiti materijali svaki nudi svoje prednosti i nedostatke kao i razlike u cijeni. Razlika u cijeni između pojedinih materijala može biti veća od 50 %. PVC prozori su pristupačni, aluminijski prozori su uski, drveni prozori su održivi i nude osjećaj prirodnih materijala, drvo-aluminijski prozori istovremeno štite od vremenskih utjecaja zbog aluminijske obloge izvana i zadovoljavaju zahtjeve arhitekata za tankim profilima. Ako, primjerice, uspoređujete drvene prozore, također biste trebali provjeriti jesu li izrađeni od istog drva. Vrsta drveta utječe i na cijenu i na izolaciju prozora. Također provjerite jesu li vaši drveni prozori, na primjer, stvarno drveni ili imaju samo drvene pločice. Ako planirate subvenciju kao što je poticaj Eko fonda, provjerite ispunjavaju li ponuđeni prozori njegove zahtjeve. Danas su suvremeni prozori izrađeni od poravnanih profila, dakle da su okvir i krilo u istoj liniji. To je moguće i iznutra i izvana, a utječe i na cijenu. Naravno, istina je da što je suvremeniji, tj. poravnan, to je skuplji.


2. Staklo – nije samo prozirno

Nisu sva stakla ista. Dvostruka, trostruka, s različitim nanosima protiv gubitka topline i/ili svjetlosti, zaštita stakla, različita zvučna izolacija, različiti odstojnici … mogućnosti ima mnogo. Standardna su ostakljenja od 4 mm stakla. Međutim, ako se površina prozora poveća, posebno fiksnih prozora i panoramskih stijena, brzo dolazimo do činjenice da treba ugraditi deblja stakla – od 5, 6, 8 ili čak 10 mm. Deblja stakla znače višu cijenu, ali ovdje nije prikladno pokušati uštedjeti. Neodgovarajuća stakla također mogu predstavljati opasnost za stanovnike, a to ne želite. Slična je priča i sa sigurnosnim staklima. Ako imate na objektu situaciju u kojoj postoji mogućnost pada kroz staklo, koristite odgovarajuće sigurnosno staklo. Saznajte koja bi stakla, nanosi i odstojnici bili prikladni u vašem slučaju. Ako imate veća fiksna ostakljenja kao što je element 350 × 270 cm, često se postavlja pitanje treba li takav element izvesti u jednom komadu ili ga izraditi u dva dijela. To podrazumijeva mnogo toga – drugačiji izgled, različita stakla, a i različite cijene. Ista priča vrijedi i za staklene kutove s nekoliko varijanti s različitim izgledom i cijenama.
Nema magičnog ostakljenja koje bi odgovaralo svim objektima. Stoga je važno znati koji su vaši zahtjevi i želje, tako da zajedno s proizvođačem prozora odaberete i odgovarajuće ostakljenje.

3. Okov – sitna mehanika koja čini razliku

Okov je iznad svega ono što odlučuje hoće li se vaši prozori za deset godina otvarati poput švicarskog sata ili ćete svaki put morati upotrijebiti i malo sile. Različiti okov također znači različitu funkcionalnost i izgled. Panoramske stijene neki tako shvaćaju, a drugi drugačije. Podizno-klizna varijanta ili pak nagibno-klizna igledaju slično na prvi pogled, ali zapravo znače različitu uporabu, a razlika u cijeni je prilično velika. Nacrti prozora u načelu moraju biti jasni, ali ako niste sigurni da je to ono što ste željeli u ponudi, radije provjerite razumijete li ponudu na isti način kao ponuđač prozora. Ponude mogu sadržavati mnogo informacija, ali one su tamo sa svrhom. Na primjer, ako imate balkonska vrata s izlazom na terasu, ima smisla dati im nizak prag koji će olakšati prolaz, a takvo što utječe ne samo na cijenu, već i na upotrebljivost.

4. Energetska učinkovitost – magični Uw

Nemojte komplicirati svoj život s previše oznaka – bitna vrijednost u energetskoj učinkovitosti je Uw, toplinska propusnost cijelog prozora. Niža brojka = manji gubitak topline. Ako planirate kuću koja će biti pasivna ili niskoenergetska, pobrinite se da imate prave prozore.

5. Montaža – prozor je dobar onoliko koliko je dobra ugradnja

Najbolji prozori gube svoj čas ako ih monteri „ugrađuju od oka“. Pitajte uključuje li cijena redovitu ugradnju ili RAL montažu. Pogledajte uključuje li ponuda skelu i dizalicu ako je potrebno. Velike panoramske stijene prilično su teške i ponekad ne ide bez dizalice. Provjerite imate li u ponudi i purenit koji je potreban kod elemenata do poda. Ako je riječ o obnovi, provjerite kako je s demontažom prozora i uklanjanjem starih prozora, završnim letvicama ili sličnim.

6. Jamstvo i servis – jer život nije bez iznenađenja

Svaki prozor izgleda lijepo dok se prvi put ne zatakne. Provjerite jamstvo na staklo i okov. Imaju li uslugu koja zapravo dolazi kad ih nazovete? Rezervni dijelovi za deset godina nisu sigurna stvar.

7. Cijena i cjelovitost ponude – no nije sve u brojkama

Nemojte samo biti u iskušenju s najnižom cijenom. Zatražite detaljni predračun: koliko košta sam prozor, koliko ugradnja i dodaci. Ponekad je „najjeftinija“ ponuda na kraju najskuplja jer na njoj nedostaje polovica onoga što vam je potrebno. Provjerite uključuje li ponuda sjenila, komarnike, ulazna vrata. Usporedite sjenila. Žaluzine su skuplje od roletni i jeftinije od zip screenova, elektromotori su skuplji od ručnog pogona. Različite lamele kod žaluzina također mogu utjecati na cijenu. Boje mogu biti standardne ili nestandardne – u potonjem slučaju to znači nadoplatu. Pronađite cjelovito rješenje – bit će vam lakše naručiti sve od jednog ponuđača usluga koji će se također pobrinuti da detalji budu prilagođeni. U suprotnom, različiti pružatelji usluga mogu kriviti jedni druge ako nešto pođe po zlu.

8. Reference – iskustvo je važno

Pogledajte što drugi kupci kažu o tvrtki. Ako je na tržištu već duže vrijeme, to znači da je prošla kroz mnogo toga i sada možete iskoristiti njeno iskustvo. Ako imaju izložbeni prostor, posjetite ga – prozori uživo govore više od PDF-a u e-pošti, ali i savjetovanje uživo prilično se razlikuje od dobivanja informacija putem interneta. Prozori nisu roba koja se lako može naručiti putem interneta, nego zahtijeva individualnu prilagodbu i pri tom je neophodan stručan savjet.